فرودگاه

طراحی فرودگاهها و باند پرواز 

فرودگاهها باید طوری طراحی شود که در هر نوع شرایط جوی قابل استفاده باشد.باند اصلی فرودگاه در جهت وزش باد غالب منطقه شاخته می شود زیرا بادهای جانبی برای نشست و برخواست (landing &take off )هواپیما مشکل ایجاد می کنند از طرفی عدم وجود باد غالب در یک فصل یک محدودیت اقلیمی ایجاد می کند.زدودن برف و یخ از باند و از بدنده هواپیما خود یک محزل محسوب می شود زیرا استفاده از مواد شیمیایی از جمله اوره و گلیکول سبب وارد شدن این مواد به رودخانه ها شده و حیات آبزیان را به خطر می اندازد.ترکیب آب با اوره سبب تشکیل آمونیم و نیترات بوده که تراکم این ماده در آبهای جاری سبب رشد جلبکها و کاهش اکسیژن محلول در آب می شود.

 

آستانه ی اقلیمی بر هواپیما و باند پرواز


 

A.دما 

از آنجا که پرواز هواپیما ها در محدوده دمایی 70- تا بالای 50 درجه سانتیگراد می باشد چهار آستنه دمایی می تواند تفکیک شود.

الف.در دماهای 50- درجه سانتیگراد مصرف سوخت بالا می رود

ب.در دماهای 30- درجه سانتیگراد مواد شیمیایی یخ زدا قادر به زدودن یخ از روی بال و بدنه هواپیما نمی باشد.

ج.در دماهای صفر درجه سانتیگراد در صورت وجود رطوبت لایه ای از یخ نازک روی بدنه هواپیما تشکیل می شود که قطعات متحرک روی بال و بدنه متوقف ساخته و سبب تاخیر در امر پرواز می باشد.

د.در دماهای بالای 25 درجه سانتیگراد بدلیل کم شدن چگالی هوا برخواستن هواپیما با مشکل مواجه می شود.


 

B.برف 

در هنگام نشست و برخواست هواپیما سبب کاهش دید افقی می باشد و از طرفی ارتفاع بیش از 5سانتیمتر روی باند ،جاروب کردن یا پاکسازی کف باند با مواد شیمیایی را ضروری می کند.که خود باعث آلودگی محیط زیست می گردد.


 

C.وزش باد 

چون مقاومت باد در نشست و برخواست هواپیما سودمند است هوای آرام را می توان یک محزل بحساب آورد.بادهای عرضی با سرعت حدود 7 متر برثانیه(14نات،25کیلومتر در ساعت) برای هواپیماهای سبک و باد های عرضی بیش از 12 متر بر ثانیه(22نات،40کیلومتردر ساعت) برای هواپیماهای سنگین مشکل ساز هستند اگر سرعت باد عرضی از 17 متر برثانیه(34نات،61کیلومتر در ساعت) بیشتر باشد نشست و برخواست هواپیما با مشکل مواجه شده و می بایست از باندی با جهت دیگر استفاده شود.


 

D.باران 

ریزش باران دید افقی را کم می کند


 

E.دید افقی 

دید افقی زیر 800 متر نشست وبرخواست هواپیما را با مشکل ماجه می سازد.


 

F.ابرهای پایین

ابرهایی که فاصله کف آنها تا سطح زمین کمتر از 60 متر باشد برای نشست و برخواست هواپیما خطرناک است. همچنین ابرهای CB تایپ 9 در صورت مقدار زیاد در آسمان سبب خطرات و حتی لغو پرواز می گردد.

 

G.رطوبت 

نم نسبی بالای 98 درصد در صورتی که دما هم نسبتا پایین باشد سبب تراکم بخار آب روی بدنه هواپیما و ایجاد یک لایه نازک یخی روی آن می شودکه این امر حرکت سکانها و قسمتهای متحرک بال را با مشکل مواجه ساخته و بر روشن شدن موتور هواپیما تاثیر منفی خواهد داشت.




 

 

آستانه ی هواشناسی در طراحی باند فرودگاه


 

A.دما 

اگر دمای باند به زیر صفر درجه برسد و رطوبت کافی مجود باشد احتمال یخ زدن سطح باند وجود دارد.اگر دمای سطح باند تا 5- درجه سانتیگراد باشد برای یخ زدن از ماده شیمیایی بنام اوره استفاده می شود و در دماهای کمتر از C.M.A استات منیزیم کلسیم و یا از انواع گلیکولها استفاده می شود. از آنجایی که هزینه اقتصادی این مواد بالا می باشد و کاربرد آنها نیز اثرات زیانباری بر آبهای زیر زمینی و آبهای جاری دارد می بایست به موقع و در مواقع ضروری استفاده شود.مثلا اگر این مواد زود روی باند پاشیده شوند ممکن است توسط بالش شسته و اثر آن از بین برود. در ضمن ترکیب این مواد با آسفالت کف باند و کیفیت آسفالت را تحت تاثیر قرار می دهند.


 

B.برف 

برف نشسته روی باند باید کنار زده شود که در حالت عادی توسط جاروبهای مخصوص این عمل صورت می گیرد


 

C.باران 

با توجه به وضعیت ناهمواری زمین و نوع زهکشی آستانه تحریک هیدرولوژیکی محدود باندها متفاوت است یعنی مقدار بارانی که لازم است تا سیلاب ایجاد شود ،در محدوده باند فرودگاه بایست هیدرولوژیست ها تعیین کنند که با مطالعات آمار بلند مدت بارندگی منطقه مورد نظر و تجزیه و تحلیل ،(PMP ( Probable Maximum Precipitaionیا بعبارتی بزرگترین بارندگی محتمل را بدست می آورند(در بخش هواشناسی و هیدرولوژی بیشتر به آن می پردازیم)


 

D.باد 

اگر سرعت باد عرضی بیشتر از 15 متر بر ثانیه(30 نات ،54 کیلومتر درساعت) تجهیزات اضطراری فرودگاه باید به حال آماده باش باشد.


 

E.دید افقی 

اگر دید افقی زیر 200 متر باشد خدمات پشتیبانی را با اشکال مواجه می سازد.


 

F.رطوبت

اگر مواد شیمیایی یخ زدا که در سطح باند مصرف می شود ،آبدوست باشند سطح باند و جاده های در دسترس مرطوبت مانده و سبب کاهش اصطکاک است.

/ 3 نظر / 17 بازدید
شمس

باسلام. از مطلب شما بسيار استفاده کردم .کلا مطالب خوبی رو مطرح کرديد برای شما آرزوی پيشرفت و سربلندی دارم.

پريسا

سلام . خوبه این دفعه یکم زیر دیپلم نوشتی منم تونستم یه چیزایی بفهمم . خیلی جالب بود . خسته نباشی .

تورج

خسته نباشی مي خواستم ازت کمک بگيرم دارم در مورد نيروهای ايروديناميکی وارد بر هواپيما در فاز approach تحقيق ميکنم در مورد شرايط فرودگاهها . تاثبر بادهها . wind sheer . , .... ميتونی چند تا منبع معرفی کنی