اف 14

اف 14 ملقب به تامکت(گربه نر) و عزيز در دونه گرومن(گربه افسانه اي گرومن).



اين هواپيما يکي از پيچيده ترين پرنده هاي دنياست و بهش کامپيوتر پرنده هم ميگن و توي بال متغيرها جز بهترين هاست(به نظر من بهترينه) و تو اين کلاس به نسبت گرون قيمت هم هستش.تامي جون ميتونه تو هر هوايي بپره و بازدهيشم خيلي توپه.

اصلا واسيد از اولش تعريف کنم.يکي بود يکي نبود تو اون دور دورا يه ارتشي بود که اف4ها و اف111هاش از مد افتاده بود و پيش ميگ25ها کم مياوردن واسه همين اين ارتشه رفت و تو تابلو اعلانات يه اعلاميه با سر تيتر برنامه وي.اف.ايکس و با اين متن:من يه هواپيما ميخام(اواخر دهه 1960) زدش.شرکتها مختلف استين بالا زدن و 6000تا طرح دادن.اون وقتا گرومن وضعش خوب نبود و کف گيرش به ته ديگ خورده بود و چپ و راست بد مي اورد و اين بار خدا دلش به حال اين بد بختا سوخت و طرحشون از بين 6000تا طرح ديگه انتخاب شد.

اين اف14 خوشگل ما ميتونست بالاشو جمع کنه و همين باعث ميشدش که توي ناوهاي هواپيمابر کمتر جا بگيره.باند مورد نيازشم کمتر بودش و عملکرد بهتر در سرعتها کم و زياد و ارتفاع بالا و پايين مربوط به همين بالها بود.اين هواپيما اولين بار تو 21دسامبر 1970 پريد.

اف 14 تنها تنها اف14 نشده بلکه شهرتشو مديون سيستم پيشرفته کنترل تسليحاتشه که موشک فوق پيشرفته فونيکس(قوقنوس) رو ساپورت ميکرد.خود فونيکس هم ساخت هيوز بود.سيستم اين هواپيما ميتونه 24 هدف رو از فاصله 120 تا 315کيلومتري(بسته به اندازه هدف) هم زمان شناسايي کنه و در آن واحد 6 هدف مختلف با سرعتها و ارتفاع هاي مختلف رو با فونيکس بزنه.

اولش دو موتور پرات اند ويتني رو اين خوشگله سوار کرده بودن(اف 14 اي) ولي چون چند سانحه واسش رخ داد اون موتورها رو تعويض کردن يعني تغييرات اساسي توش دادن.با اين تغييرها شعاع دور زدن 40%-افزايش فشار جي 21% و افزايش برد 8% ارتقا پيدا کرد.اسم اين مدل اف ??بي بودش.ولي اين مدل و مدل بعدشي يعني اف14سي به دليل گروني و مشکلات فني حذف شدن.با اين وجود اف14اي تا سال 1987 توليد شد که با عرضه 557مين فروند ساخت اين مدل تموم شد(از اين تعداد 12 فروند آر اند دي بودش که واسه امور تحقيقاتي استفده ميشد).

شرکت گرومن اومد و تو موتور تغييرات اساسي ايجاد کرد و اين دفعه اومد موتور اف 101 جنرال دايناميکس رو جاي موتور هاي پرات اند ويتني گذاشت.29 دسامبر 1986 آزمايشهاي اين بچه گربه تازه وارد هم شروع شد و اسم اين مدل اف14دي بود.مدل اي به سيستم آنالوگي مجهز بود ولي اين مدل به سيستم اويونيکي رقمي مجهز بود.اين هواپيما جديد تهاجميتره و با موتور جنرال دايناميکس سرعت صعود 61% بالا اومده و شعاع عملياتيشم زياد شده و ميتونه از عرشه بدونه پس سوز هم بلند بشه .

امريکايها که ديدن اين اينقدر توپه اومدن سري اي اونم با موتور جنرال دايناميکس مجهز کردن.اين مدل هم اف 14 پلاس اسمشو گذاشتن.بعد هم قرار بود اين اف 14هاي اي همرو بکنن دي که نشد.

حالا بريم سر مسئله اف 14هاي ايران.شرکت گرومن وقتي با نيروي دريايي قرار داد بست پيش بيني کرد که هر اف 14 7ميليون دلار از آب در بياد ولي هر فروندش در حين طراحي به حدود 11 ميليون دلار رسيد و همين شد که گرومن(که وضعشم خوب نبود با ساخت 7 فروند نزديک بود ورشکست بشه.همين موقعها بود که شاه محمد رضاي پهلوي چپ و راست هواپيما و هليکوپتر ميخريد.واسه همين گرومن اومد و شاه ايران رو با هر بدبختي به اين طرح علاقه مند کرد.از اون طرف هم امريکا بدش نمي اومد ايران اين بخره چون تو جنگ سرد بود و ايران هم با شوروي مرزهاي زيادي داشت،ميخاست اينو به ايران بده تا روسها رو کنترل کنه.خلاصه هر چي بود ايران اومد 80تا با يه قرار داد 2ميليارد دلاري خريد.

الان ايران و امريکا تنها کشورهاين که اف 14 دارن(بدونه استثنا)

مشخصات:(مشخصات فني مربوط به اف 14اي هست).


مدلها:اف14اي.اف14دي.اف14پلاس.اف14آر اند دي

کاربران:ايران و امريکا

موتور:2موتور پرات اند ويتني تي اف 30.پي.412اي و قابل تعويض با موتور تي اف30.پي.414اي هست

رانش موتور با پس سوز:93 کيلو نيوتن

ظرفيت حما سوخت:9029ليتر داخل بدنه و دو مخزل رها شدني هر کدوم 1011ليتر

طول:19.10متر


ارتفاع:4.88متر


دهانه بال:از 10.15متر (در حالت يسته) تا 19.54(در حالت باز)


بيشترين بار جنگي:6577کيلو گرم


بيشترن وزن برخاست:33724کيلو گرم

وزن فرود:23510کيلو گرم

بيشترين سرعت در ارتفاع پايين:1.2ماخ(اين شرايط سطح دريا هستش و در شرايط خشک و ارتفاع بالا ميتونه 2.4ماخ رو بره)

سرعت واماندگي:213کيلومتر در ساعت


مسافت برخاست:427متر


مسافت فرود:884متر

سقف پرواز خدمتي:15240متر

سنگينترين وزن برخاست :3220کيلومتر

توپ:1توپ 20ميليمتري جنرال الکتريک ام61اي.1 ولکان با 675 گلوله

تسليحات:قادر به حمل فونيکس،سايدويند و اسپارو هستش.

/ 0 نظر / 22 بازدید